GDPR för Webbföretag

Vad är GDPR?

Förordning som trädde i kraft 25 maj och gäller företag och organisationer i hela EU. Handlar om hur du som företag eller organisation behandlar personuppgifter: samlar in, hanterar och lagrar. Personuppgift kan vara: namn, e-postadress, IP-nummer, bilder mm. Du hittar mer om grunderna för GDPR här.

Tre tips för hemsidan:

  1. Privacy policy / integritetspolicy

En beskrivning av hur du samlar in, hanterar och lagrar personuppgifter på din hemsida. T.ex om du har ett anmälningsformulär på webben, beskriv hur du samlar in och sparar personuppgifterna! Kopiera ej andras, ta fram en egen som beskriver din verksamhet. En kvalitetsstämpel som visar på att ditt företag ser seriöst på behandling av personuppgifter.

Lägg gärna länk till policy längst ned på alla sidor för att besökaren lätt ska komma åt den.

  1. Cookie policy

Beskriv vilka cookies som laddas när man besöker din hemsida. En cookie kan vara  en typ av textfil/kodsträng som ger din hemsida en viss funktionalitet. Kan också vara kopplat till analysverktyg så som Googleanalytics, vilken samlar in data om dig som besökare. Eller en marknadsförings-cookie, som används för att rikta annonser till dig som besökare efter tidigare intressen och sökningar. Du behöver informera om att alla dessa tre typer av cookies används men också ge valet att aktivt godkänna användandet eller helt avböja.

Finns bra pluggar för WordPress att använda sig av.

  1. Dina formulär

Kan vara kontaktformulär, Lead magnets mm. Besökaren ska ha makten över sina egna personuppgifter! Bör innehålla t.ex en check-box där man aktivt godkänner att personuppgifterna hanteras enligt t.ex. integritetspolicy. 

Du måste vara beredd att leverera din ”kundmagnet” även om besökaren inte godkänner din lagring av personuppgifter. Finns lösningar även för detta via pluggins.

Detta kan ge tapp i följare av e-postlistan men det finns en annan strategi.

Fördjupning

Det finns olika sätt att samla in e-postadresser och fortfarande följa reglerna för GDPR. Du måste kunna visa på att besökaren/kunden har samtyckt till personuppgiftsbehandlingen.

Tjänster som stöder att sortera bort e-postadresser som inte besökare godkännt ska sparas är t.ex. MailChimp och Thrive Leads. 

Ytterligare alternativ utan checkbox

Prenumerera på nyhetsbrevet få PDF’n på köpet. Ett sätt att komma ifrån checkboxen och endast behövs hänvisa till integritetspolicy och användarvillkor är att erbjuda nyhetsbrevet som huvudtjänst och PDF´n som en bonus vi prenumeration.

Denna text är en sammanfattning av Greger Hillmans Poddavsnitt: #69 Hemsidan och GDPR. Du hittar hela avsnittet samt video från WebbFöretagarna här. WebbSajten rekommenderar varmt att du följer denna Podd!

Click here to add a comment

Leave a comment: