Så förändras webbdesignen under 2018

Om webbdesign 2018 på webbsajten

Att form och smak förändras i takt med att internet mognat kan vi tydligt se om vi kollar bakåt i tiden. Liksom allt annat förändras omvärlden i en allt högre takt än förut. I detta inlägg kommer vi introducera de sju största designförändringarna du bör vara medveten om för att er hemsida ska vara modern.

Användning av animationer

Att använda animationer gör hemsidan ännu mer levande och det blir tydligt att ni är ett företag som bryr er och ger det där lilla extra. Typiska användningsområden är exempelvis om hemsidan laddar. Rörliga animationer tillsammans med text man ska läsa är ingen hit. Annat alternativ är att man låter logotypen röra sig mer sporadisk, exempelvis en gång per minut. Ger extra liv och finess!

Läge 1:

Läge 2:

Bildkälla: https://dribbble.com/shots/2922515-Samara-Airbnb-Loader

Mer äventyrliga färger

Inte sällan ser man företag fast i standard paint färgerna. Är det en del av ens varumärke man byggt upp över tid får man jobba med det man har. Ett konkret förslag är att man integrerar varumärkets färg som en gradient. Då går man inte ifrån varumärket, men samtidigt låter man webben vara med lekfull.

Bildkälla: https://dribbble.com/shots/3363903-Soft-Gradients-sketch-psd-xd?utm_source=Pinterest_Shot&utm_campaign=emmadrews&utm_content=Soft%20Gradients%20(.sketch,%20.psd,%20.xd)&utm_medium=Social_Share

Lekfulla illustrationer

Bildkälla: https://dribbble.com/shots/3475885-Homepage-Illustration-For-Abs/attachments/765556

Hemsidor får gärna kännas mer personliga och mänskliga. Användningen av en animation som representerar kunden, användandet av tjänsten/produkten kan göra att beslutet känns mer bekvämt.

Illustrationer hjälper samtidigt att bygga vidare på varumärket och i många fall komplettera logotypen. Hemsidan som annars i stort bara består av text, färg och bilder – illustrationerna gör den unik och ni kommer att sticka ut.

Assymetrisk design

Att leka med former har blivit allt mer modernt och är ett sätt att få hemsidan att sticka ut. Det gör det också möjligt att presentera information ännu mer kreativt och kan spegla företagets natur.

Nedan är ett exempel som håller sig ganska likt de gamla spelreglerna. Men som ändå leker med placering på ett kontrollerat sätt.

Bildkälla: https://www.behance.net/gallery/50091223/Online-Universitet

Design ska i regel ske för mobilen – och motiveras för att göra det omvända

Bildkälla: https://dribbble.com/shots/4105300-iPhone-x-Flight-concept

Historiskt sett har man alltid utgått från att det är design för desktop som ska göras först. Och att antingen designern eller utvecklaren gör hemsidan responsive. Och i vissa undantag har man tagit beslutet om att man av olika anledningar väljer att göra den responsive varianten först, och sedan skalar upp till desktop.

Det hela har vänt på sig och idag ska man göra responsive varianten först och sedan låta utvecklaren eller designern anpassa designen för desktop. Enligt oss är undantagen då desktop fortfarande bör göras först är exempelvis om det är svårare B2B beslut. Få större beslutsfattare tar beslutet på mobilen. Jobbar ni B2C är det nästan uteslutande mobile first som gäller.

Tänk själva här. Vi vill däremot uppmana att inte längre utgå från att det är desktop man börjar med. Och ska hemsidan hålla några år framåt är detta ännu viktigare.

Avslutande ord från Sunbird

Man ska ha koll på trenderna, framför allt så man inte bygger en hemsida idag som blir gammalmodig för tidigt. Det ska vara en investering som håller sig flera år och som samtidigt ökar er försäljning. Däremot ska man inte tappa kontrollen och försöka på att göra allt för många av dessa trender. Man väljer helt enkelt ut de som passar bäst för just er. Kanske är det mer lekfulla färger, en animation eller en illustration. Mer om oss och vad vi gör hittar ni på Sunbird.

/Nils

 

 

Click here to add a comment

Leave a comment: